Značkový kurz se vyplatí stejně jako kvalitní běžecké boty

Investice do kvalitního jazykového kurzu by se dala podle Radmily Procházkové, ředitelky jazykové školy AKCENT International House Prague a členky představenstva Asociace jazykových škol České republiky , označit jako nákup značkové věci nebo platba za kvalitního kadeřníka. Vyšší cena totiž může zaručit nejen lepší servis či záruku vrácení peněz, ale především kvalitní výuku s odpovídajícími výsledky.

„Půlroční výuka stojí něco mezi šesti až osmi tisíci korunami. To není málo, a tak lidé často hledají levnější varianty výuky a zaplatí si například zpočátku výhodně vypadající levný kurz, který viděli inzerovat někde na sloupu. To považuji za hazardování s penězi. Ruku v ruce s vyšší cenou kráčí totiž i jistota, že jazykovka hned druhý den nezmizí, že se nebudou často střídat učitelé, že škola umožní přestup mezi kurzy, případně vrátí peníze, když klient nebude spokojen. A to jsme ještě nezačali mluvit o efektivitě výuky,“ říká Procházková.

Jednou ze značek kvality jazykové výuky v Česku je sdružení Asociace jazykových škol. Ta má v současné době šestnáct členů - pražských i mimopražských. Česká asociace vznikla na třetí pokus v roce 2003 podle zahraničních modelů a podle Procházkové funguje „tak trochu jako cechovní spolek“. Mezi některé známé zahraniční asociace patří například asociace evropských jazykových škol EAQUALS (The European Association For Quality Language Services). „Ideální představa podle mne je, že by se jednotlivé školy měly snažit stát se členy evropské asociace a česká asociace by fungovala jako regionální klub. Měli bychom dokázat, že jsme na úrovni evropských standardů,“ říká Radmila Procházková.

„(Národní) asociace jsou v cizině běžnou záležitostí. V okolních zemích funguje asociace třeba v Polsku nebo Maďarsku,“ říká Procházková. Školy, které patří do české asociace, se dohodly na společných stanovách a chtějí dát svým klientům najevo, že se považují za kvalitní a splňují určité zásady – transparentnost, poskytování pravdivých informací, směřování k certifikátům, zkouškám a v neposlední řadě výuku vedenou kvalifikovanými lektory.

„Mluvíme-li o kvalifikaci lektora, máme na mysli ne jeho jazykovou vybavenost, ta je samozřejmostí, ale jeho kvalifikaci pro výuku cizího jazyka. Anglicky (německy, francouzsky atd.) hovoří spousta lidí, ale jen zlomek z nich je schopen naučit jazyk někoho jiného. Tento fakt si často studenti neuvědomují. Ale nejsou rozhodně sami, stačí se podívat na současnou českou legislativu. Pro živnostenský úřad je výuka jazyka živností volnou. Jazyk tak může „učit“ každý, kdo požádá o živnostenský list a nemusí dokládat žádnou kvalifikaci,“ vysvětluje Procházková.

Podle ní se i ve špatné jazykové škole může objevit dobrý učitel. V dobré jazykové škole by se však dlouhodobě neměl vyskytovat špatný učitel. „Přijímací pohovor někdy probíhá po telefonu, protože lektor je v té chvíli v zahraničí,“ říká Procházková. „Nepozná se, že jeho osobnost je nevhodná pro práci učitele. Dobrá jazyková škola by s takovým člověkem ale neměla dlouhodobě spolupracovat.“

5 rad, jak se nenechat napálit při výběru jazykové školy:

1. Poptejte se u svých známých. Dejte na osobní reference někoho, kdo před vámi daný kurz nebo školu vyzkoušel.

2. FCE či au pair pobyt nebo fakt, že někdo je rodilý mluvčí nestačí. Ptejte se na kvalifikaci lektorů pro výuku jazyka.

3. Zjistěte si, zda je jazyková škola členem Asociace jazykových škol. Musí splňovat přísná kritéria, podstupovat inspekce a dokazovat, že informace, které o sobě uvádí, jsou pravdivé.

4. Dobře si spočítejte konečnou cenu kurzu. Nejčastěji se uvádí suma za 45 minut výuky. Chtějte vědět, zda je možnost přestoupit na jinou úroveň, pokud jste se současnou nespokojení nebo zda existuje možnost vrácení peněz.

5. Za kvalitu se nezdráhejte připlatit. Výhodná nabídka přilepená na pouliční lampě vás může nakonec vyjít příliš draho. Pokud jste i po pěti letech na úrovni elementary či pre-intermediate, je načase se nad tím zamyslet. Výuka zřejmě nebyla dostatečně efektivní. Za vynaložené prostředky nedošlo k požadovanému pokroku a je otázkou, zda za trochu více peněz a méně hodin by pokrok nebyl větší. Požadavky na efektivitu, o kterých mluvíme ve všech oblastech, platí i pro výuku jazyků.

Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, Českou republikou a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt,o.p.s.

Přidáno: 19.03.2008, Zdroj: Vzdělání.CZ

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Proběhla diseminační konference programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava
V listopadu 2017 proběhla v Českých Budějovicích celostátní konferenci věnovanou oslavám 30. výročí existence vzdělávacích programů EU.