Zásady, kterých by se měl držet každý správný učitel

1) Kázeň.

Jak praví jedno moudré přísloví, škola bez kázně je jako mlýn bez vody. Samozřejmě že především na základních a středních školách je kázeň naprosto nezbytná.  Žáci rozhodně nesmí „skákat učiteli po hlavě“. Problém bývá často i úplně na začátku vztahu učitel-žák. Vytvořit si o komkoliv první dojem je otázka několika málo vteřin, změnit na někoho názor může ovšem trvat i měsíce či roky. Učitelé by tedy neměli podceňovat přípravu na první setkání s žáky. Nesebevědomé chování, neklidné trhané pohyby, koktání nebo šeptání, to vše může podkopat autoritu učitele během prvních málo minut.
Jedna z nejlepších rad, kterou jsem dostala během studií na pedagogické fakultě bylo: „don’t smile before Christmas“, tedy „neusmívejte se před Vánocemi“. Až do Vánoc byste se měli tvářit velmi vážně a ne příliš kamarádsky, nebo vás žáci takzvaně „převálcují“, zjednodušeně řečeno budou tak dlouho zkoušet, kam až mohou zajít, až jednou zajdou příliš daleko, odkud nebude návratu. Ať jsou jejich poznámky sebevtipnější (v tomhle vynikají především pubertální výrostci), zachovejte si vážnou tvář!

2) Řád.

Pokud žáci ví přesně, co je čeká (stejný způsob pozdravení, zapisování do třídní knihy, řešení absencí a podobně), budou klidnější. Počkejte, než se žáci uklidní, a pak teprve zahajte hodinu. Vytvořte si plán zkoušení, testů a požadavků na studenty a s plánem je seznamte, aby věděli, co mohou očekávat. Při klasifikaci buďte spravedliví, hodnoťte podle předem daných kritérií, se kterými budou žáci srozuměni. Ptejte se, konzultujte, zdůvodňujte svá rozhodnutí, poslední slovo ovšem musíte mít vy. Pokud uděláte chybu, omluvte se a dál to nerozmazávejte. I děti pochopí, že člověk není stroj a neví vše. Ve většině případů totiž není problémem chyba, ale vaše reakce na ni. Buďte profesionálové. Pokud vás někdo vytočí (a tomu se zcela jistě nevyhnete), ujistěte se, že nejednáte v afektu. Nevkládejte do jednání emoce, buďte věcní, a nikdy, ale opravdu nikdy si neberte konflikty osobně.

3) Atmosféra ve třídě.

Je těžké motivovat někoho, kdo není motivovaný vnitřně. Na druhou stranu je velmi snadné žáky demotivovat. Snažte se proto hodně chválit, hledat pozitiva a pokroky, projevujte uznání. Rozkazy nedávejte direktivně, ale spíše zdvořilou otázkou, „můžeš prosím…“

A o kolik lépe a slavnostněji zní „milí žáci“ (samozřejmě bez ironie!) než, dejme tomu, „děcka“? Při vyvolávání žáků neukazujte prstem, je to nezdvořilé a může působit i výhružně. Ruka otočená dlaní vzhůru působí mnohem lépe a přátelštěji. Zapamatujte si jména žáků a používejte je!

4) Chvalte, chvalte, chvalte!

Nejen jednotlivce, ale i celou skupinu. Celá třída je přítomná? Skvěle. Všichni mají domácí úkol? Je uklizeno? Třetina třídy se podílela na výzdobě školy? Výborně! Nebojte se písemné pochvaly. Většina z nás si ze školy pamatuje spoustu poznámek (a že jsou některé z nich nesmrtelné), psanou pochvalu jsme měli naposledy v první třídě. Na všem a všech se snažte hledat něco pozitivního. Chvalte děti i za pravdomluvnost, pokud se přiznají k nějakým neplechám. Samozřejmě zdůraznět

e, že takhle by to příště nešlo, ale že jste rádi, že byli upřímní.

5) Pozitivně stavěné věty.

Student

Na základní škole ve Velké Británii, kde jsem byla na návštěvě, mě velmi zaujal jakýsi řád třídy. Místo zákazů a příkazů byly ovšem věty postaveny pozitvně. Místo „Neběhat!“ bylo na barevném papíře namalováno: „V naší třídě vždycky chodíme.“, místo „Nechoďte pozdě!“ stálo na plakátu s přeškrtnutým šnekem „Do školy chodíme včas.“ Zní to jako maličkost, ale působilo to opravd

u o mnoho lépe. I jednoduchá věc, jako je používání plurálu („dnes budeme číst…“), pomáhá stmelit kolektiv.
Nechte žáky, aby si pravidla utvořili částečně i sami. Zeptejte se, co můžete všichni dohromady udělat proto, abyste chodili všichni do školy ještě raději. Chtějte konkrétní příklady, co by se mělo zlepšit a jaká pravidla je nutné dodržovat. Je to lepší, než přijít rovnou se školním řádem plným zákazů a příkazů. Pokud se pravidla dodržovat nebudou, nebudou tím trpět jen poslušní žáci a vy, ale i a zvláště ti, kteří je porušují.

6) Předvídat problémy.

Seznámením s osobními složkami žáků můžeme předcházet závažným problémům, například s chováním nebo s kázní. Dokud se ještě s žáky úplně neznáte, třeba na začátku školního roku, udělejte si do notýsku poznámku nebo nějakou značku či zkratku, které budete rozumět jen vy, aby vám připomněla, že je u žáka něco nestandardního.

7) Profesionální jednání.

Mít nadhled je nutné vždy a za všech situací, zvláště pak při jednání s rodiči. I zde se nebojte žáka chválit a přidat i osobní postřeh. Záleží samozřejmě na tom, zdali si schůzku vyžádali rodiče, přišli-li neohlášeně, nebo zda se jedná o třídní schůzky. Laskavé, ale asertivní jednání je ovšem základ jednání jak s rodiči, tak i s žáky.

Jako téměř u každého povolání je nezbytná praxe. Nebojte se proto trénovat, klidně i doma před zrcadlem, a nepodceňujte přípravu. Samozřejmě nastanou situace, které budou nestandardní a překvapí vás. Je ovšem jen na vás, jak na danou situaci zareagujete a co si z konfliktu odnesete do budoucna. Nebojte se o tom, co se stalo a co se stát (ne)mělo přemýšlet a konzultovat. Jen soustavnou prací se posunete dál k tomu, být ten nejlepší učitel!

Pedagogika v praxi a umění učit: Zvyšování atraktivity povolání učitele
Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/15.0282

Článek vznikl na základě podkladů lektorek Mgr. Klaudie Eibenové a Mgr. Mileny Vincenciové.

Přidáno: 17.07.2012, Zdroj: Univerzita Palackého v Olomouci Autor: Dagmar Wiesnerová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Jak sledovat studijní mobilitu ve vysokoškolském vzdělávání?
Jak jsou evropské vzdělávací systémy připraveny podporovat mobilitu studentů? Souhrnný přehled z publikace Mobility Scoreboard. Higher Education Background Report pro čtenáře Vzdělání.cz připravili odborníci Domu…
S odborným doučováním bude maturitní vysvědčení v kapse
S druhým stupněm na základní škole přibudou do života dítěte i přírodovědné předměty. A jelikož jde o náročnější, vyprofilovanější témata, ne každý žák si s nimi umí poradit sám. Kde mohou rodiče a žáci…