Úspěšná prezentace bez stresu a bezesných nocí

Někdy nás to může nepříjemně zaskočit: vyjadřovat své myšlenky při poradách a při jednání s klienty Vám nedělá nejmenší problém, potom ale dostanete za úkol prezentovat výsledky společnosti před publikem a najednou nevíte, kam s rukama, o zakoktávání se ani nemluvě.

Jak na to?

Základem jsou spolehlivé a promyšleně připravené podklady, které nás v okamžiku, kdy jde do tuhého, nenechají na holičkách.
Powerpoinotvá prezentace, popřípadě aplikace na whiteboardu či flipchartu vytkne podstatné body, kterých se zachytí nejen posluchači, ale i Vy, pokud to bude zapotřebí.

Jasně definovaný cíl

Internetový portál Úspěšná prezentace pokládá jednoznačně stanovený cíl prezentace za první (a nezbytný) krok k úspěchu. Už při sestavování struktury projevu musíme vědět, čeho vlastně chceme dosáhnout: zda je naším primárním záměrem informovat o novém poznatku, polemizovat s nějakou skutečností, jestli potřebujeme posluchače o něčem přesvědčit, dodat jim motivaci nebo je „jen zaujmout“. Tomuto cíli pak celou prezentaci podřizujeme.
Pokud o cíli prezentace nemáme jasno a hledáme ho až ex post, chybí nám potřebná kritéria pro měření toho, jak jsme byli úspěšní.

Technika 3M

Jakmile máme jasno o cíli prezentace, rozdělíme si nasbíraný materiál do tří základních skupin:

  1. To, co musím říci – informace podporující cíl naší prezentace – tedy klíčové argumenty a základní fakta;
  2. To, co bych měl říci – informace, v jejichž moci je posluchače přesvědčit – tedy podklady pro naše tvrzení – statistiky, výsledky výzkumů, reference, zkušenosti z praxe apod.;
  3. To, co bych mohl říci – nezbytná součást kvalitní prezentace – informační hodnota zde bývá nižší než u prvních dvou bodů, zato jde o věci, které pomohou udržet pozornost publika, zaujmou ho a udrží se v paměti (s trochou štěstí společně s věcnými informacemi)  – tedy zábavné historky z praxe, trefné vtipy atd.

O tom, co se nám do tří zmíněných hromádek nevejde, důkladně popřemýšlíme, zda to máme v prezentaci vůbec zmiňovat.
Prezentace musí být jasně strukturovaná, srozumitelná a návodná. S chaotickou prezentací toho příliš nepořídíme ani jako vynikající řečníci.

Nepodceňujte ani grafické aspekty – nudných a fádních prezentací jste viděli až dost a Vaši posluchači nejinak – pokud je chceme zaujmout (a to je pro úspěch nezbytné), pomůže nám v tom i nápadité grafické zpracování.
Vždy ovšem vycházíme z kodexů cílové skupiny; zatímco prezentace v neformálním prostředí neziskové organizace nebo jazykové školy si může dovolit divočejší barvy a obrázkové či video hříčky, ve firmě zakládající si na tradičně korektním a důstojném jednání musíme s takovýmito ozvláštněními zacházet s mírou.

Nejtěžší je začátek a konec

Už prvními slovy bychom měli publikum vytrhnout z myšlenek na blížící se oběd (nebo z jeho trávení) a přesvědčit je, že stojí za to Vám naslouchat.
Úvodní věta nemusí být donekonečna opakovanou variací na „jmenuji se tak a tak a rád bych Vám představil to a to“; zkuste si na úvod vybrat silné nebo – ještě lépe – kontroverzní tvrzení, které budete dále ve svém vystoupení rozebírat.Začít se dá také vtipem ilustrujícím situaci, o které chcete pojednat.

Po úspěšném začátku se Vám dál bude hovořit mnohem lépe, než kdybyste promlouvali do sálu plného klimbajících lidí.
A co na závěr? Vtipné uzavření, v ideálním případě provázané s tím úvodním, způsobí, že posluchači na Vaši prezentaci hned tak nezapomenou. Můžete také předestřít možné otázky (na které si předem připravíte odpovědi), na které pak mohou posluchači navázat a rozproudit diskuzi.

Více se dočtete také na webových stránkách Úspěšné prezentace.

Článek byl převzat z partnerského webu Vkanceláři.CZ.

 

Přidáno: 29.10.2012, Zdroj: Vzdělání.CZ

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Proběhla diseminační konference programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava
V listopadu 2017 proběhla v Českých Budějovicích celostátní konferenci věnovanou oslavám 30. výročí existence vzdělávacích programů EU.