Tipy, jak bojovat proti stresu v práci

S ohledem na dobu, kterou trávíme v práci, je zřejmé, že nejčastější příčinou stresových situací je právě naše zaměstnání. K tomu ale patří i povinnosti s ním spojené a samo pracovní prostředí. Řada lidí pracuje více než 40 hodin týdně a k tomu mají i své vlastní starosti. Takový nápor na organizmus se nedá vydržet věčně. Nejhorší je, že stres působí negativně na psychickou i fyzickou stránku našeho zdraví. Podíváme se na to, jak mu nejúčinněji předcházet nebo se s ním vyrovnat.

Spouštěče stresu:
- přepracování
- málo spánku
- špatné stravovací návyky
- rutina
- obava ze ztráty zaměstnání
- další povinnosti (studium při práci)
- problémy v osobním životě

Všem těmto spouštěčům se vyhnout nelze, a proto je dobré mít v zásobě alespoň několik triků, které vás ze stresové šlamastiky zaručeně dostanou. Přečtěte si následujících deset rad a zkuste si představit každodenní situace, při kterých byste mohli alespoň některé z nich uplatnit.

1. Najděte si svoje místo
Pro případy, kdy chcete předejít nebo v klidu vyřešit stresovou situaci, je dobré mít v práci nějaké klidné místo. Vždy se hodí jít si rychle vyčistit hlavu na chodbu, balkon nebo klasicky na záchod. Možnost být chvíli sám, uprostřed shonu pracovního dne, bude jistě k nezaplacení.

2. Pijte
Vzhledem k tomu, že dehydratace způsobuje bolesti hlavy a únavu, je potřeba dodržovat pitný režim. V případě, že máte ve firmě kuchyňku nebo nápojové automaty, můžete tuto opakovanou činnost proměnit v příjemný rituál spojený s krátkou procházkou po chodbě.

3. Dopřejte si
Při obědě v práci se zbytečně nestresujte tím, co nastane odpoledne. Hlavně nespěchejte,  zapomeňte na jídlo z fast foodu a na kmitání po firmě s ošizeným obědem v ruce. V klidu si sedněte k vydatnému obědu, který vám zvedne náladu a dodá potřebnou energii na zbytek pracovního dne.

4. Hýbejte se
Po náročném dni v práci, kdy vám v hlavně stále šrotují termíny, povinnosti následujících dní a starosti se stěhováním kanceláře, je nejlepší si dát do těla. K fyzickým aktivitám, které vás svou podstatou donutí nemyslet na práci patří především běh, jízda na kole, in-line bruslích, tenis nebo plavání. Pokud nejste zvyklí, vyřídí vás sport natolik, že si na práci v tu chvíli ani nevzpomenete.

5. Povzbuďte ducha
Cítíte-li se po příchodu ze zaměstnání prázdní a unavení, může vám jako duchovní strava posoužit oblíbená kniha nebo novinka vašeho autora, ke které jste se ještě nedostali. Kulturní vyžití jakéhokoli charakteru je pro řadu vytížených lidí velice důležité, a proto by měli co nejpravidelněji živit svůj intelekt i mimo práci.

6. Vypněte!
Máme na mysli telefony, počítače a cokoli co vás každým okamžikem může opět spojit s vaším blízkým i vzdáleným okolím. Rozhodnete-li se alespoň na chvíli relaxovat, neměli byste se nechat ničím rušit. Pokud to ve vašem případě nejde, vyčleňte si v rámci odpočinkového dne přesnou dobu, kdy se budete komunikaci s ostatními věnovat.

7. Odpočiňte si
O funkci a účinnosti spánku na náš organizmus asi netřeba dále hovořit. Pokud už se ale zrovna dobře nevyspíte do práce, můžete únavu a další podněty vyvolávající stres zahnat odpoledním odpočinkem. Nemusíte ani tvrdě usnout. Sami jistě dobře víte, že někdy stačí hodinka v leže a člověk může fungovat až do večera. Naučte se to.

8. Věnujte se blízkým
Skvělou prevencí proti stresu a jakýmkoli chmurným myšlenkám je čas strávený s milovanými lidmi. Snažte se ve volném čase trávit chvíle s rodinou a přáteli, kteří vás zaručeně a rychle dostanou ze splínu. Jsou to lidé, na které se budete moci vždy spolehnout a vy byste toho měli využít.

9. Použijte perspektivu
Máme tím na mysli, abyste nebrali některé věci tak vážně. Vezměte si, kolikrát se vám stalo, že jste se stresovali z věcí, které s odstupem doby působily směšně. Ve srovnání s pozdějšími starostmi nebo s problémy jiných se zkrátka čas od času zaobíráme naprostými malichernostmi. I proto je důležité se občas podívat na svůj život, v tomto pířpadě ten pracovní, z dostatečné perspektivy.

10. Udržujte se v pohodě
Říkáte si, že se to snadno radí? Jde ale o to, že pokud už se o vaše duševní nebo fyzické zdraví začne pokoušet stres, je zbytečné narychlo začít zdravě jíst, cvičit a hodně spát, když toho pak zase necháte. Nejspolehlivěji stresu v práci předejdete tak, že se budete do budoucna předchozími body inspirovat a z dlouhodobého hlediska se jimi budete řídit.

Aktualizováno.

Přidáno: 21.04.2015, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Petra Šmejdová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Letní jazykové kurzy angličtiny – Spojte horké léto s osvěžujícím kurzem!
Máte během léta prázdniny nebo v práci více času? Využijte ho k intenzivnímu studiu angličtiny! Kdo dnes umí anglický jazyk, má otevřené dveře k práci i studiu v zahraničí nebo k lepší pracovní pozici. Neváhejte tedy a…
Tréninkový kurz Nenásilné komunikace v Turecku – nadšení i zklamání v jednom
Zajímáte se o vzdělávání v multikulturním prostředí? Náš externí spolupracovník Tomáš Kolomazník pro čtenáře Vzdělání.cz sepsal své postřehy z účasti na zahraničním tréninkovém kurzu tzv. nenásilné komunikace.…