Stále váháte mezi gymnáziem a odbornou střední školou?

Vzdelani

Už nemusíte. V několika bodech si shrneme nejčastější očekávání, studijní postupy a výsledky obou typů škol. Proč může být pro někoho gymnázium promarněnou šancí a odborná škola zase risk na jednu kartu? A záleží vůbec dnes na tom, kterou střední školu si vyberete? Všechny tyto otázky se pokouší zodpovědět následující text.

Menšinová záležitost

V dřívějších dobách patřilo studium na gymnáziu a posléze na vysoké škole k prestižním a společensky ceněným úlohám. Teprve dvacetiletí studenti byli svým okolím považováni za vážené učence. Od té doby počet absolventů gymnázií a vysokých škol strmě stoupá. V České republice dnes na vysokých školách studuje okolo čtyř set tisíc studentů. Za tímto číslem stojí samozřejmě i dlouhodobý trend, díky němuž najdeme gymnázium v každém menším městě.

Cesta do hlubin študákovy duše

Při výběru vyhovujícího druhu střední školy je třeba vzít v úvahu především budoucí studijní, potažmo životní plány. V případě, že se po střední škole chcete věnovat vysněnému povolání a další studium vás neláká, radíme zvolit raději oborové zaměření. Všeobecné vzdělání, které gymnázium nabízí, by bylo v tomto případě ztrátou času i potenciálu. Navíc existují i povolání, pro jejichž výkon zkrátka potřebujete praxi a určitou odbornost ze střední školy. Zaměření je tak například důležité pro hasiče, zdravotní sestry, kuchaře, švadleny nebo rybáře. Řada z těchto oborů nemá ani v současnosti svůj studijní program na vysoké škole, a z toho důvodu jsou pro ně odborné školy zásadní součástí jejich vzdělání.

Čas na rozmyšlenou

Gymnázia se dají naopak považovat za přípravky na vysokou školu. Všeobecné zaměření poskytne studentům patřičný přehled a možnost vybrat si před dalším studiem svou oborovou profilaci. Z tohoto důvodu slýcháme, že uchazeči se na gymnázia hlásí právě proto, že ještě netuší, čím by chtěli být. Taková nerozhodnost nemusí být ve výsledku vůbec na škodu. Přece jen,kdo v patnácti letech tuší, co by ho mohlo v budoucnu živit. Studenti gymnázií si tak dobu na rozhodnutí prodlouží o několik let a na vysokou školu vstoupí s jistotou a zájmem o obor.

Zaměstnání: student

Přes všechny pravděpodobné a časté scénáře se ale nezřídka setkáme i s případy studentů, kteří se rozhodli během přestupu na vysokou školu pro změnu oborového zaměření. V současném systému terciálního vzdělávání to není žádný problém. Stačí když splníte požadavky k přijetí na daný obor a vaše předchozí studium většinu vysokých škol vůbec nezajímá. Může se tak snadno stát, že maturant z obchodní akademie nastoupí na filozofickou fakultu, absolvent průmyslové školy se dostane na ekonomický obor a vystudovaný strojař nakonec půjde na informatiku. Výhodou těch, kteří si zvolí odbornou školu a následně budou v tomto směru pokračovat i na vysoké škole, bude získaná praxe, která je na těchto středních školách vyžadována. Student bude mít také náskok v odborných předmětech. Naopak studenti gymnázií budou pravděpodobně více vynikat ve všeobecných předmětech typu matematiky, chemie či biologie. Nakonec se tyto rozdíly srovnají a úspěšnost každého studenta bude záviset na jeho zájmu a nadšení pro obor.

Seznam středních i odborných škol v České republice najdete v našem Katalogu škol.

Přidáno: 05.01.2012, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Petra Šmejdová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Proběhla diseminační konference programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava
V listopadu 2017 proběhla v Českých Budějovicích celostátní konferenci věnovanou oslavám 30. výročí existence vzdělávacích programů EU.