Poperte se s jarní únavou v době přijímaček a diplomek

Vzdělání

První teplé paprsky roztávají zbytky sněhu, tráva se zelená a ptačí zpěv se line za okny. Ano, mluvíme o jarním období, které pomalu přichází. S jarem nastává období rozkvětu a nových věcí. Zároveň však toto období značí čas velkého množství školních povinností. Pro období jara je typické skládání přijímacích zkoušek na střední i vysoké školy, dlouhodobý tlak zároveň spadá na studenty píšící závěrečné práce. A zajímáte-li se o to, jak prožít jaro bez jarní únavy s úspěšným splněním zkoušek a povinností, čtěte dál. Máme pro vás několik osvědčených rad.

Co to vlastně je jarní únava?

Tento pojem už někdy slyšel snad opravdu každý. Proč tedy lidský organismus na jaro reaguje fyzickou a psychickou oslabeností? Mezi příčiny, které jarní únavu způsobují, patří:

  • oslabená imunita po zimním období,
  • nedostatek vitaminů,
  • nedostatek slunce a čerstvého vzduchu.

Několik rad, jak zatočit s jarní únavou

1. Spánek
Rada velmi prostá a osvědčená. Spánek tělo regeneruje. Je důležité dodržovat dobrý spánkový režim (brzy chodit spát a vstávat v relativně stejnou dobu). Pro úlevu stačí i krátký spánek okolo dvaceti minut, při kterém se tělo neponoří do hlubokého spánku, ale zároveň organismus regeneruje. Pokud si najdete ve svém nabitém rozvrhu v odpoledni nebo k večeru dvacetiminutovku, můžete relaxovat tímto způsobem.


2. Relaxace a odpočinek
Jedná se o takové uvolnění, které vám jednoduše dělá dobře. Relaxačních technik je velké množství, z těch běžných a lidem oblíbených se jedná o poslech oblíbené hudby nebo čtení dobré knížky. Přitom si můžete uvařit dobrou kávu nebo čaj, který zahřeje na těle i duši.


3. Vitamíny a minerály
Dostatečný přísun vitaminů je základ. V zimě se kupovaná zelenina a ovoce tomu sezónnímu podobá jen svým vzhledem (někdy ani to ne), vitaminů obsahuje tedy znatelně nižší množství.  Přesto a proto je důležité dávku ještě zvýšit. Vitaminy si můžete dopřát jak ve zmíněném ovoci a zelenině, také prostřednictvím potravinových doplňků. Nemusíte se obávat předávkování. To hrozí pouze v případě vitamínu A. Vitaminem C se nejde předávkovat, přebytek člověk jednoduše vyloučí. Dostatek minerálů je také důležitý. Naleznete je v ovoci a zelenině, mořských řasách, oříšcích a semínkách.

4. Meditace
Jedná se o alternativní, ale zároveň velmi rozšířený typ relaxace. Meditace má několik pravidel, která naleznete v odborné literatuře i na internetu. Jednoduchou meditaci můžete provádět v pohodlí domova několika způsoby:
na svém oblíbeném místě například prodýcháváním těla, soustředěním na svůj dech,
vleže myslet na pozitivní a příjemné věci,
vleže zastavit všechny myšlenky a spočívat jenom v přítomnosti,
meditovat lze i při cestě do práce či během obědové chvilky, funguje soustředit se na přítomnost, na aktuální místo a pohyb, ve kterém spočíváte, na to, co vás obklopuje.

5. Superfoods
Superfoods neboli superpotraviny jsou novinkou ve světě zdravé výživy, které obsahují velmi vysoké množství vitaminů, minerálů a antioxidantů. Z těch nejznámějších jsou to goji (kustovnice čínská), acai, aloe vera, chia semínka, chlorella, spirulina, zelený ječmen a konopná semínka. Tyto potraviny již běžně koupíte ve zdravé výživě nebo na internetu.

6. Echinacea
Echinacena neboli třapatka je známá svými posilujícími účinky na organismus jako prevence nebo jako první zásah při nachlazení.

7. Jídlo a pití
To, že jídlo a pití se zásadně podílí na aktuálním fyzickém a psychickém stavu člověka, jistě nečtete prvně. V době jara se doporučená strava skládá z lehčích potravin. Doporučený jídelníček radí vynechat jídla z fastfoodu, dbát na dostatečný příjem tekutin. Stále moderní je detoxikace organismu skloňovaná v několika pádech. Detoxikace není jen otázkou jara, ale osvědčeným postupem pročištění organismu a nabytí nové síly.

8. Pohyb
Důležité je nezapomínat na pohyb, který povzbuzuje krevní oběh a vyplavuje endorfiny. Vybrat si můžete váš oblíbený. A pokud nejste sportovní nadšenec, zařaďte do svého denního programu alespoň půlhodinovou procházku.


Bonusové rady pro studenty

Pro ty, kteří tráví hodiny a hodiny nad psaním diplomové práce nebo učením na přijímačky, doplňujeme kromě výše zmíněných rad ještě tyto:

  • dejte si guaranu - přírodní potravinový doplněk zvyšující energii,
  • mezi učením odpočívejte a dělejte si pauzy,
  • dopřejte si oblíbené zdravé jídlo,
  • chvalte se za každý malý úspěch!

Jarní únava skutečně není výmysl a každý s ní může bojovat po svém. Poslouchejte své tělo, co vám říká a odměňte jej tím, co potřebuje pro dostatek energie a síly.

Přidáno: 25.02.2015, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Petra Šmejdová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Backpacking - zkušenosti a tipy
Už jste někdy slyšeli, že se českým turistům přezdívá baťůžkáři? Jsme národ koumavý a stejně tak se snažíme ušetřit, kde se dá. Backpacking je ale trochu jiný a je spojen s cestovatelskou svobodou.
Recenze knihy: Nauč se to!
Publikace o učení (se) bývají buď snadno stravitelné a tedy nutně zjednodušující nebo suše odborné a pro běžného čtenáře obtížně přístupné. "Nauč se to!” vás přesvědčí, že lze oba přístupy úspěšně…