Lék na blbou zimní náladu

Podzimní deprese – to je vcelku pojem. Spousta lidí vám s poctivě protáhlými tvářemi vysvětlí, jak je pro lidský organismus namáhavé smířit se s úbytkem slunečního světla, s mnohdy příkrou změnou teplot, ranními mlhami a začátkem semestru.

Inu, přejít po horkém létě do zářijového počasí mnohdy připomínajícího povedený listopad (z prosluněné dovolené se do lezavého mrholení a utěšených teplot nepřesahujících 18. stupňů vrátil alespoň jednou každý) může být poněkud nepříjemné, na druhou stranu to ale s podzimní depresí není tak zlé, jak si někdy rádi namlouváme (a do špatné nálady se vemlouváme).
Po celý podzim nás totiž „hřejí“ během léta nastřádané zásoby serotoninu – biologicky aktivní látky, která se v centrálním nervovém systému podílí na vzniku nálad – jeho nedostatek vede ke snížení přenosu nervových vzruchů a zapříčiňuje tak střídání nálad, spánkové poruchy, celkovou depresi, podrážděnost a agresivitu.

Serotoninu má většina z nás v těle dostatek i během pozdního listopadu, kdy jsou celé dny šedivé, studené a celkově neutěšené. Mnohem horší období přichází po Vánocích a směrem k blížícímu se jaru – serotonin pomalu nebo rychle dochází a intenzivní sluneční záření, které by ho doplnilo, je ještě v nedohlednu. A proto je pro labilnější osoby předjaří tou nejhorší částí roku.

Co s tím? Utápět se v depresích netřeba – nějaký lék se vždycky najde

Fototerapie – léčba světlem
Lék proti zimní depresi se stal hitem vánočních nákupů ve Finsku – zemi, která má smutné vedoucí postavení v počtu sebevražd zapříčiněných zimní depresí (poloha na severu Evropy a tedy zanedbatelné množství slunečního svitu v zimních měsících k depresi náchylným lidem na náladě zrovna nepřidá).
Přístroj podobný mp3 přehrávači se sluchátky vybavenými speciálními žárovkami si můžete vyzkoušet na palubě společnosti Finnair při přeletu do Asie přes severní pól – fototerapie má pomoci vyrovnat biorytmy zmatené rychlým překonáním několika časových pásem. Krom toho podle klinických studií univerzity v Oolu pomáhá vyrovnat se s nedostatkem slunečního záření podmíněnou depresí.

Fototerapie je ale mnohem starší a setkat se s ní můžete hned v několika podobách – horské sluníčko, které v almaře schovávají naše babičky, je jednou z těch, jež se v Česku rozšířily ještě za tuhého socialismu.
Léčbu světlem si ale – byť s menší intenzitou – můžete naordinovat sami z dostupných zdrojů. Jak? Tak především jakmile vysvitne slunce, zapomeňte na lenost a vyrazte ven! Alespoň na krátkou procházku, dokud se nezatáhne nebo vám nezačnou omrzat prsty na rukou, protože jste z domu vyběhli bez rukavic.
Udělejte si vprostřed zimy čas na výlet na hory – snad vám tam slunko zasvítí – a užívejte slunečního světla a čerstvého vzduchu, co to jen jde.

Pokud trávíte většinu dne někde uvnitř, snažte se být co nejblíže oknu a zdroji přirozeného světla. V open space kanceláři to asi nepůjde snadno, ale doma by to mělo být lepší.
Podle některých studií je pro psychiku přínosné i umělé světlo (vedle toho si nezkazíte oči) – vyvarujte se tedy mžourání do knihy nebo počítače v dušičkovém šeru.

Nevyhýbejte se fyzické aktivitě
Jakkoli intenzivní týden zimních sportů vás na celou zimu nenabije – zkuste tedy pravidelně cvičit nebo se věnovat oblíbeným sportům, v tělocvičně nakonec ani v zimě nesněží, fyzická aktivita produkuje hormony na bázi serotoninů a náladu vylepšuje prokazatelně.

Těžká a tučná jídla vám ani v zimě nepomohou
Přes léto je čerstvé zeleniny a ovoce všude dost, krom toho teplo a dostatek světla k vyváření vepřa knedla zela příliš nepovzbuzují – spíš si dáte něco lehčího a tradiční těžce stravitelnou českou kuchyní se cpete v zimě. Vydatné jídlo zahřeje – říká se. Ale ani s tím se to nemá přehánět – nevyvážená strava s nedostatkem vitamínů a příliš vysokým podílem cukrů a tuků fyzické ani psychické kondici neprospěje.

Neuzavírejte se
Nevyhýbejte se kontaktům s kamarády a společným akcím jen proto, že venku prší/sněží/sněžoprší a vám se do té sloty nechce. Světlo a teplo, přátelé a smích jsou mnohem lepším lékem na špatnou náladu než antidepresiva nebo osamělé popíjení alkoholu na zahřátí.

Vybijte se
Sportem, tancem, nebo jen bláznivým poskakováním po místnosti a neřízeným smíchem. Když vám do smíchu není, přinuťte se a usmívejte se na sebe do zrcadla alespoň pět minut. Když se ani to nedaří, stejně funguje tužka, kterou si dáte mezi zuby – v zásadě jde jen o určitý pohyb rtů a lícních svalů, který vzniká při smíchu a automaticky navozuje lepší náladu (nikoli náhodou se velkému lícnímu svalu říká sval smíchu).

Ulevte si a nebojte se požádat o pomoc
Pokud vaše špatná nálada přeroste v opravdovou depresi, nemůžete se z ní vymanit a začíná vás omezovat, zapomeňte na stud a nechte si poradit od lékaře. Nemusíte se bát, že ihned dostanete nálepku cvok a antidepresiva – mnohdy stačí změna životního stylu nebo přírodní doplňky stravy.

Soukromý tip na blbou náladu způsobenou nejen počasím
Není to nic originálního, ale funguje to: uvědomte si, jaké máte štěstí – pomyslete na všechny blízké lidi, radosti a zážitky, které vás obohacují, na to, že nemáte hlad ani vám není zima. Jak říká Zdeněk Jirotka v Saturninovi: „Prožíváme-li delší dobu idylu, tvrdí doktor Vlach, přestaneme ji vnímat, a osud by nám prokázal neocenitelnou službu, kdyby nás popadl za límec a vyhodil dočasně na mráz. Pak bychom nevzpomínali na to, že kamna trochu kouřila, nýbrž na to, že hřála.“

Přidáno: 27.12.2012, Zdroj:  Autor: Tereza Dědinová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Recenze knihy: Nauč se to!
Publikace o učení (se) bývají buď snadno stravitelné a tedy nutně zjednodušující nebo suše odborné a pro běžného čtenáře obtížně přístupné. "Nauč se to!” vás přesvědčí, že lze oba přístupy úspěšně…
Backpacking - zkušenosti a tipy
Už jste někdy slyšeli, že se českým turistům přezdívá baťůžkáři? Jsme národ koumavý a stejně tak se snažíme ušetřit, kde se dá. Backpacking je ale trochu jiný a je spojen s cestovatelskou svobodou.