Kurzy angličtiny na jevišti

Nová jazyková škola Jeviště pořádá zajímavé kurzy: místo do hodin přicházejí studenti na divadelní zkoušky, místo učebnice mají scénář a místo závěrečné zkoušky hrají představení. Jak taková výuka vypadá a proč je efektivní?

Zkouška začíná. Děti utvoří kruh a společně se rozehřívají sérií dramatických aktivit. Samozřejmě v angličtině. Pohyby, gesta, kratičké dialogy, hlasová cvičení a několik jazykolamů. Po pěti minutách je pryč únava a jakékoli případné rozpaky. Studenti se rozdělí do trojic a následují improvizované scénky obsahující repliky ze scénáře. Každou větu musí herci předvést několikrát v různě zadaných situacích, takže ji už všichni umí vyslovit přirozeně a bez přemýšlení. Představení se blíží, a tak si případné chyby opravují navzájem – všichni chtějí, aby se jim divadlo vydařilo.

Následuje nácvik jedné ze scén. Pracuje se opět ve skupinkách, které se neustále střídají. Nejprve postupují studenti přesně podle scénáře a upřesňují si hlavní pohyby postav po jevišti. Režisérka mluví celou dobu anglicky. Po úvodní práci zkouší děti zahrát scénu improvizovaně. Přitom se noří spousta dobrých nápadů a studenti si je poznamenávají. Hned za okamžik se bude opět nacvičovat přesně podle scénáře a nové prvky se hned zkusí zakomponovat. Pak ještě pro zpestření procházejí děti scénu zrychleně, pozadu či jako operu, což je však pro některé těžké provést s vážnou tváří.

Od začátku hrají všichni všechno, aby si každý mohl vyzkoušet různé role a lépe se jemu i režisérce rozhodovalo, co se na něj nejlépe hodí. Za tu dobu už na sebe některé „nevýrazné“ děti dávno prozradily svůj komediální talent a touhu se předvést. Dnes před odchodem napíše každý své jméno vedle některé postavy ze scénáře a tito studenti se bez přemýšlení podepíší k rolím, které si dosud nejvíce oblíbili. Teprve příště se všichni dovědí, jak obsazení dopadlo. Avšak postavy jsou ve scénáři vyvážené, všechny mají přibližně stejně textu a všechny jsou důležité pro děj – nikdo tedy nebude zklamaný.

Další improvizace, písnička a nakonec krátká organizační diskuze upřesňující poslední detaily kolem rekvizit – také v angličtině. Děti odcházejí, některé se ještě z vlastní iniciativy domlouvají se svými spoluhráči na soukromé zkoušce, aby své výstupy zdokonalili. Cestou na metro se ještě navzájem zkouší z replik. Není pochyb, že pro ně představení znamená silnou motivaci k učení. Možná silnější než známky ve škole.Výuka angličtiny prostřednictvím divadla však nemůže školní výuku nahradit. Může ji pouze doplnit, ale zato velmi účinně.

Vezměme si třeba gramatiku. Na divadle se gramatika probírá jen do té míry, která je nutná k porozumění textu. Děti se učí hotové věty ve spojení s konkrétním prožitkem a nezkoumají, jak byly utvořeny. Avšak právě takto naučené věty jim mohou být skvělým pomocníkem ve škole. I žáček, který s angličtinou právě začal a neumí ani přítomný čas, si díky divadelní metodě může zapamatovat větu s podmiňovacím způsobem. K této větě si vytvoří zcela jasnou vzpomínku na scénu, situaci, pohyb po jevišti, pocit, výraz tváře apod. Až potom začne podmiňovací způsob probírat ve škole, bude mít už v paměti bezpečně zakotvený jeden jeho příklad, který mu bude sloužit jako opora při tvoření dalších vět.

Do Jazykové školy Jeviště se mohou přihlásit i dospělí. Ti sice nenacvičují divadelní hru, ale i oni se při hodinách dostatečně „vyřádí“: improvizují, připravují kratší scénky, tvořivě interpretují rozhovory, sami píší a režírují, reagují na ostatní v nejrůznějších situacích, poslouchají a zpívají písničky, aktivně pracují s videem. Postupně se rozplývají zábrany, které na začátku některým z nich nedovolily ani začít větu, protože neměli připravený její konec. Pasivní znalost angličtiny se pomocí pohybu, emocí a výrazu dostává na povrch. Strach mluvit mizí a střídá jej chuť mluvit.

Nejlepší způsob, jak rozvinout a zaktivizovat jazykové znalosti, je samozřejmě pobyt v anglicky mluvící zemi. Hraní divadla však bezpochyby zaujímá hned pozici druhou. Cizí jazyk je tu totiž používán se zapojením celé osobnosti - tedy nejen stránky rozumové, ale i stránky fyzické a emoční. Kromě toho jsou jazykovo-divadelní lekce vysoce dynamické, poskytují mnoho zajímavých okamžiků a samozřejmě bývají veselé.

Autor: Radim Javůrek - Jazyková škola Jeviště

Přidáno: 23.01.2006, Zdroj: Vzdělání.CZ

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

S odborným doučováním bude maturitní vysvědčení v kapse
S druhým stupněm na základní škole přibudou do života dítěte i přírodovědné předměty. A jelikož jde o náročnější, vyprofilovanější témata, ne každý žák si s nimi umí poradit sám. Kde mohou rodiče a žáci…
Jak sledovat studijní mobilitu ve vysokoškolském vzdělávání?
Jak jsou evropské vzdělávací systémy připraveny podporovat mobilitu studentů? Souhrnný přehled z publikace Mobility Scoreboard. Higher Education Background Report pro čtenáře Vzdělání.cz připravili odborníci Domu…