Jak se zbavit strachu ze zkoušek

Vzdelani

Máte tendence panikařit už týden před náročnou zkouškou? Nespíte, nejíte, protože se vám zvedá žaludek, nedokážete se soustředit a máte pocit, že jste se vůbec nic nenaučili? Určitou míru nervozity – snad s výjimkou zanedbatelného procenta naprostých suverénů – opakovaně zažívá každý.

Není na tom nic špatného, mírně zvýšená hladina stresu udržuje mozek i tělo v chodu, rychleji vám to myslí a nehrozí, že během přípravy na potítku začnete usínat.

Horší je, když se z nervozity stane panická hrůza, která nejenže nepomáhá, ale značně znepříjemňuje život a může negativně ovlivnit i výsledek zkoušky samotné.

Snadno se to radí, že s jednou zkouškou se svět nezboří, že pokud nejde o život, jde o … (určitě to pořekadlo znáte), pravda je, že rozumové uvědomění, pokud se nepropojí s emočním pochopením, samo o sobě neblahý fyzický stav nezmění.

Snad vás alespoň trochu uklidní, že jde o problémy natolik rozšířené, že se pokusům o jejich vyřešení věnovalo nemálo psychologů. Níže si představme některé základní metody a principy.

1.Na zkoušku se připravte
Udělejte si systém v poznámkách z přednášek a přesvědčte se, že ovládáte všechny zásadní body učiva. Nestresujte se tím, že vám v hlavě neuvízly všechny poznámky pod čarou (nakonec nejste stroje), ale jděte na zkoušku s jistotou, že rozumíte tomu, o čem se chystáte mluvit.

2.Vyzkoušejte se sami
Pokud máte problémy s veřejným vystupováním, postupujte během učení tak, jako byste už byli na zkoušce; pokládejte si sami otázky a odpovídejte na ně, dbejte přitom na srozumitelnost a koherenci vašich odpovědí. V téhle fázi se také můžete v úloze zkoušejícího prostřídat s kamarádem, který se učí na stejnou zkoušku.

3.Nezapomínejte na odpočinek
Pyšníte se tím, že jste schopni věnovat týden před zkouškou výhradně učení? Že od rána do večera učivo opustíte jen kvůli rychlému obědu? Dobrá rada v tomto případě zní: zvolněte. Nechte si více času a i bezprostředně před zkouškou si dopřejte odpočinek. Čas na čtení oblíbené knížky, zábavu s přáteli, relaxaci a hlavně sport. Máloco vám vyčistí hlavu tak důkladně, jako když si dáte pořádně do těla. Uvidíte, že se vám pak bude i lépe učit.

4.Zařaďte do programu pravidelnou relaxaci
Pokud cvičíte jógu nebo praktikujete jakoukoli formu meditace, nezapomínejte na ni ani (a zvláště ne) během zkouškového období. Vypněte, na chvíli zapomeňte na výzvu ležící před vámi a uvolněte tělo i mysl. Pokud jste se s něčím takovým ještě nesetkali, internet a knihovny jsou plné návodů na různé typy relaxace. Stačí chvilku zapátrat a vybrat si takovou, která se vám zamlouvá nejvíce.
Inspiraci najdete například na webovém portálu relaxace.cz.

Uvolnění celého těla a soustředění na dech – jedna z nejstarších a univerzálních technik. Nepotřebujete pro ni nic zvláštního, jenom klid a místo, kde si můžete pohodlně lehnout na tvrdou podložku (např. karimatku). Relaxaci ale lze provozovat i vsedě na židli; jen je důležité mít rovnou páteř a nehrbit se. Jestli máte tendenci v horizontální poloze usínat bez ohledu na okolnosti, začněte raději relaxací na židli. Pohodlně se uložte na záda s nataženýma nohama a rukama podél těla (popřípadě se posaďte na židli s nohama na zemi a uvolněnými pažemi). Zavřete oči a několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Poté si uvědomujte celé své tělo od vrcholu hlavy až k špičkám prstů na nohou, pomalu ho „projíždějte“ a vědomě uvolňujte jakékoli pociťované napětí. Až se budete cítit uvolněně, přeneste pozornost na dech a jeho postup tělem (pro začátečníky stačí uvědomovat si proudění vzduchu nosními dírkami). Dech nijak neovlivňujte, nesnažte se dýchat zhluboka, jen ho pozorujte. Vydržte alespoň 10 minut a pravidelně opakujte. Výsledky poznáte brzy sami.

5.Vymyslete si vlastní předzkouškový rituál
Ráno před zkouškou si dejte výbornou snídani, vychutnejte si ranní kávu nebo čaj, udělejte si čas na procházku (třeba i cestou do školy). Na večer si naplánujte něco za odměnu a do tašky si přibalte nějaký talisman – dárek od přítele, krásný kamínek z prázdnin, ručně vyráběný šperk od kamarádky. Zkrátka cokoliv, co vám bude připomínat, že na světě jsou i jiné věci než škola a strach ze zkoušek.

S přípravou na zkoušky by vám mohla pomoci i volně přístupná publikace Studujte na vysoké škole efektivně.
Pokud ale trpíte vážnou hrůzou ze zkoušek pravidelně a relaxace ani pravidelná životospráva vám nikterak nepomáhají, je na čase zbavit se studu a poradit se s odborníkem.

Přidáno: 11.01.2013, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Tereza Dědinová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Proběhla diseminační konference programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava
V listopadu 2017 proběhla v Českých Budějovicích celostátní konferenci věnovanou oslavám 30. výročí existence vzdělávacích programů EU.