Domácí úkoly – ano či ne?

V současnosti sílící diskuzi o užitečnosti domácích úkolů povzbudila nedávná zpráva, podle níž se dvě základní školy v Praze (ZŠ Havlíčkovo náměstí a ZŠ Jaroslava Seiferta) rozhodly s touto praktikou nadobro skoncovat.

 „Když jsou děti ve škole do dvanácti, ty starší do půl druhé a opravdu intenzivně s učiteli pracují, tak by opravdu měly mít odpoledne volno," takto odpověděla na otázku po motivaci poměrně revolučního kroku ve vzdělávání dětí ředitelka ZŠ Havlíčkovo náměstí Irena Meisnerová. Podobně argumentuje i její kolegyně ze ZŠ Jaroslava Seiferta a dodává, že se chtějí pokusit zvládnout co nejvíce práce s dětmi přímo ve škole.

Zní to lákavě – pro školáky bezpochyby a pravděpodobně i pro rodiče, které dohlížení na to, zda jejich ratolesti poctivě plní všechnu ze školy zadanou práci, k nadšení zrovna nepřivádí. Zkracuje se tak i čas, který rodina tráví pohromadě – namísto společné procházky nebo povídání dítě sedí u stolu, smolí úkol a rodič z hlavy doluje dávno zapomenuté vědomosti. Podle psychologa Petra Klímy by se rodina během podvečera, kdy se všichni schází, měla věnovat jiným věcem než přípravě do školy.

Ale tak jednoduché to není

O čemž vypovídá i skutečnost, že podle průzkumu České televize dalších deset základních škol s touto novinkou nesouhlasí. Je důvodem jen to, že domácí úkoly jsou zavedenou praxí a učitelům tak usnadňují život? Ta jednoduchost – nechat práci dětem na doma – je pouze zdánlivá, jak dosvědčí každý učitel, který strávil plodný večer kontrolou hromady domácích prací svých svěřenců. Domácí úkoly učitelům práci spíš přidělávají, přesto si mnozí z nich nedokážou výuku bez nich představit. Učitelka matematiky Hana Bauerová svůj postoj pro ČT24 zdůrazňuje takto: „Vysvětlit matematiku ve škole jde, je ale třeba si ji procvičovat doma.“
Bez praxe to zkrátka nejde a na důkladné procvičení a zažití nových vědomostí ve škole dost času nezbývá.

Za jakých podmínek mají domácí úkoly smysl

Rutinní a nudná domácí práce dokáže studium znechutit i nadaným žákům se smyslem pro zodpovědnost. Navíc jim nic moc nového nepřinese.

Mnohem užitečnější a zajímavější jsou různé projekty vyžadující aktivní přístup studentů a rozvíjející jejich kreativitu – práce zadaná netradičním způsobem, pro kterou neexistuje pouze jediné řešení, rozhodně zaujme více než řešení tradičních slovních úloh (zrovna nenápadité slovní úlohy z matematiky postavené na tom, že se trojice troubů nemohla dohodnout, kdo má větší kapesné a podobně, se mi v podobě nočních můr vracely ještě v prvních letech vysokoškolského studia).

Kreativní projekty se také hůře stahují z internetu a méně lákají k řešení typu "někde si to ukradnu".

Jak by měl vypadat domácí úkol

Miloslav Hubatka na portálu pro rodiče a učitele nadaných dětí uvádí podmínky, které by měly domácí úkoly (nejen pro zvláště nadané děti) splňovat:

  • Pestrost – domácí úkoly musí být pouze jednou z možností, mají zasahovat do různých oborů a rozšiřovat učivo o nové poznatky.
  • Nerutinnost – tam, kde se tomu lze vyhnout, by nemělo jít pouze o příklady navíc.
  • Zajímavost – úkol musí žáky zaujmout, přimět je aktivně řešit problémy. Ideální pomůckou jsou zde různé hádanky a rébusy.
  • Kreativnost – každý vypracovaný úkol je originál – nelze jen tak opsat řešení od jiného žáka. Řešení úkolů má počítat s osobitým přístupem každého žáka, poskytovat prostor pro vlastní vyjádření a rozvíjet tvůrčí vlohy.
  • Atraktivnost – úkol by měl seznamovat se zajímavostmi ze světa vědy a kultury – rozšiřovat běžnou látku učiva o nové a atraktivní aspekty.
  • Možnost výběru – dobré je navrhnout více témat, aby si děti mohli vybrat to, které je zaujme nejvíc.

Méně je více

I příznivci domácích úkolů se shodují, že nemá smysl školáky přetěžovat. Podle výzkumu soukromé Duke university v Severní Karolíně existuje pozitivní vztah mezi domácími úkoly a úspěchy ve škole. Přílišné množství domácí práce však je kontraproduktivní. Výzkumníci podpořili praktikování tzv. desetiminutového pravidla, podle kterého by se měl čas strávený nad domácí prací rovnat desetinásobku třídy žáka (tj. prvňáci by se měli do školy připravovat deset minut denně, páťáci padesát).
Deset minut denně nad smysluplnou úlohou přinese lepší výsledky, než prací strávený víkend před pololetím.

Pro domácí úkoly

V příspěvku Domácí úlohy podruhé – ano či ne? Hubatka uvádí argumenty, proč domácí úkoly zachovat:

  • Zejména při výuce jazyků jsou nezbytné pro získání hlubšího kontaktu s jazykem a zažití faktů.
  • Dobře zadaný domácí úkol působí motivačně a podporuje schopnost „učit se“.
  • Prohloubení a rozšíření učiva v domácích úkolech budí zájem o obor a rozšiřuje znalosti o světě.
  • Domácí úkoly pěstují smysl pro zodpovědnost a schopnost plánovat.

Úkol od odborníka za pár kaček

V Česku i ve světě už existují poněkud podezřelé služby nabízející vypracování domácích úkolů, seminárních i diplomových prací od odborníků. Překvapivě nejde o nic nelegálního (ze strany prodejce, student v diplomové práci musí uvést, že ji vypracoval sám, při odhalení podvodu hrozí odebrání diplomu) – pouze tím veškerý koncept domácích prací pozbývá smyslu. Žáci ani studenti se nic nenaučí a takto obelhané vědomosti jim jednou mohou chybět. To už by skutečně bylo lepší domácí práci zrušit úplně.

Pro inspiraci

Zajímavé možnosti, jak ozvláštnit domácí úkoly z jazyků najdete například v Učitelských novinách.

Přidáno: 09.10.2012, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Tereza Dědinová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Proběhla diseminační konference programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava
V listopadu 2017 proběhla v Českých Budějovicích celostátní konferenci věnovanou oslavám 30. výročí existence vzdělávacích programů EU.