Díky Grundtvigu jsme poznali mnohem více, než jsme čekali

NAEPPetr Plocek a Lenka Pavilková z jazykové agentury Channel Crossings v Praze mají za sebou tříletou spolupráci s kolegy ze Španělska, Německa, Estonska, Turecka, Velké Británie a Rakouska. Díky účasti na projektu získali řadu nových známých, seznámili se s metodami práce v šesti velmi rozdílných zemích a v neposlední řadě vylepšili postupy při využívání výpočetní techniky při výuce.

„Mezikulturní přístup není jen fráze, která už téměř neodmyslitelně patří k současnému evropskému dění. Je to především realita, se kterou se ve vzdělávání dětí a dospělých již setkáváme a pokud snad ne, tak dříve nebo později se budeme setkávat na každém kroku.

Naše jazyková škola se zapojila do projektu spolu s partnery ze Španělska, Německa, Estonska, Turecka, Velké Británie a Rakouska. Projektové setkání ve ŠpanělskuMěli jsme možnost vyměnit si zkušenosti na poli jazykového vzdělávání, mezikulturního přístupu, informačních technologií, historie a kultury evropských zemí. Především jsme ale zevrubně poznali instituce, které si mají navzájem co nabídnout a jsou ochotny sdílet know-how nejen ve zmíněných oblastech, ale také v otázkách evropské integrace.

Partnery, se kterými jsme utvořili projekt An Intercultural Approach to Second Language Learning in Europe (Mezikulturní přístup k výuce druhého jazyka v Evropě), jsme poznali během kontaktního semináře pořádaného Národní agenturou pro evropské vzdělávací programy. Už na počátku jsme s nimi našli společnou řeč a poté se v rámci skupiny postupně učili mezikulturnímu přístupu. Dnes už víme, že Španělé jsou zpočátku lehce chaotičtí, ale výsledek vždy dotáhnou do konce, Němci jsou skutečně přesní jako hodinky, Rakušané váhaví, ale nakonec se rozhodnou správně, Britové nejsou všichni tak chladní jako Margaret Thatcherová - no a s Turky je třeba vždy dlouho vyjednávat.

Díky estonským kolegům jsme pochopili, jak se musí pracovat s dětmi a studenty, kteří neznají úřední jazyk dané země, ve kterém přitom musí absolvovat všechny předměty. Naši studenti dnes nejenom zvládají španělštinu, ale díky projektu se také lépe seznámili se španělskými reáliemi a dokonce vědí i to, že černé olivy nerostou na stromech. Jsou to totiž ve skutečnosti obyčejné zelené olivy, které se po sklizni zahřejí a díky tomu získají typickou tmavou barvu.

Příkladů kulturního obohacení by se dalo najít ještě mnoho a tři roky spolupráce v rámci programu Grundtvig by se daly charakterizovat slovy ‘poznali jsme mnohem více, než jsme očekávali‘. V našem případě se navíc poněkud omšelé klišé o integraci Evropy opravdu stalo skutečností.“

Přidáno: 25.08.2008, Zdroj: Vzdělání.CZ

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

S odborným doučováním bude maturitní vysvědčení v kapse
S druhým stupněm na základní škole přibudou do života dítěte i přírodovědné předměty. A jelikož jde o náročnější, vyprofilovanější témata, ne každý žák si s nimi umí poradit sám. Kde mohou rodiče a žáci…
Jak sledovat studijní mobilitu ve vysokoškolském vzdělávání?
Jak jsou evropské vzdělávací systémy připraveny podporovat mobilitu studentů? Souhrnný přehled z publikace Mobility Scoreboard. Higher Education Background Report pro čtenáře Vzdělání.cz připravili odborníci Domu…