Být učitelem je poslání a ne zaměstnání, cítíte se na to?

Vzdelani

Co všechno je potřeba k tomu, aby se z člověka stal dobrý učitel? Jakou potřebujete kvalifikaci a jaké osobní kompetence? A nač je lepší se připravit předem?

Jak se stát učitelem

Divoká doba, ve které mohl učit skoro každý, kdo neměl zásadní problémy s vyjadřováním se v jednoduchých větách, už je většinou pryč. V současnosti je pro získání učitelského místa oficiálně zapotřebí pedagogické kvalifikace a učitelské způsobilosti pro zvolené předměty a stupně školy, na kterých chcete působit.

Přirozenou základnou pro budoucí učitele jsou pedagogické fakulty, pro učení se rozhodne i nemálo absolventů jiných fakult; ti k tomu potřebují absolvovat takzvané pedagogické minimum, které zahrnuje získání základních dovedností a několikatýdenní praxi na školách. Po úspěšném ukončení (zkouškou) získáváte osvědčení s celostátní platností. Nejjednodušší a nejlevnější je absolvovat pedagogické minimum ještě za studia na vysoké škole, zpětně, nejčastěji v rámci celoživotního vzdělávání, zaplatíte za celý kurz o délce 20 až 300 hodin 5 až 30 tisíc korun.

Jak si najít práci

Jako ostatně všude, nejlépe fungují konexe a osobní doporučení. Pokud postrádáte známého, který by vás mohl doporučit řediteli gymnázia shánějícímu nového pedagoga, dejte si záležet na svém životopise a rozešlete ho společně s motivačním dopisem na vybrané školy. Vyplatí se to i v okamžiku, kdy dotyčná škola aktuálně nikoho nehledá. Jen trochu schopný personalista si váš životopis (shledá-li ho zajímavým)zařadí do portfolia a v případě potřeby se vám ozve.
Jinak nezapomeňte sledovat nabídky volných míst na jednotlivých školách a pracovních portálech, mimo jiné i na Vzdělání v sekci Práce.

Co dobrý učitel potřebuje

Především nadšení – pro svůj obor a možnost předávat poznání dalším lidem. Musí mít rád i děti a dokázat s nimi dobře pracovat – zaujmout je a přesvědčit, že se jim vyplatí poslouchat jeho výklad.

Zvídavost – neusnout po získání vysokoškolského diplomu na vavřínech a neusoudit, že odteď už budete pouze učit a nikdy učit se. Dobrý pedagog by se měl celý život cítit studentem a rozšiřovat a prohlubovat své poznání. Aby to, co předává svým žákům, nezačalo zavánět zatuchlinou.

Kreativitu – tvůrčí přístup k problémům a schopnost prezentovat učivo hravou formou vybízející k aktivnímu zapojení studentů. Zejména pro učitele češtiny je vhodné absolvovat nějaký z kurzů tvůrčího psaní pro učitele.

Psychickou odolnost a účast – dobrý učitel má porozumění pro problémy svých žáků a snaží se jim pomoci, přitom by se ale neměl nechat zdeptat každou neradostnou rodinnou situací. Nepomůže tím ani dětem ani sobě.

Ochotu vyžít z platu, který asi nikdy nebude ideální – i kdyby se v dohledné budoucnosti měla situace zlepšit, nedá se očekávat, že platy učitelů raketově narostou.

Je učení tvrdá práce?
Jako dítě jsem vyrůstala s přesvědčením, že učitelé si své dva měsíce letních prázdnin v každém případě zaslouží. Máma učila na základní škole fyziku, matematiku a počítače a já měla možnost pozorovat, kolik hodin týdně a denně tráví přípravami a opravováním testů.

Proto mne vcelku překvapilo, když jsem o něco později zjistila, že nemálo lidí se domnívá, že učitelé jsou banda povalečů, která by vzhledem k té spoustě volného času, co má, měla být za svůj neslavný plat více než vděčná.

Není učitel jako učitel

Vybavilo se mi to při čtení článku Učitelství v praxi, jehož autor se živí jako programátor a učitel. Cílem článku je vyvrátit oblíbené fámy panující kolem učitelské práce, zejména co se času stráveného ve škole a mimoučebními aktivitami týče. Autor vypočítává, že poměr cena výkon učitele na hlavní úvazek vychází celkem výhodně, vzhledem k tomu, že přípravy stačí udělat jednou a pak je už jen mírně upravovat. Vlastně má úplnou pravdu a učit se tak také dá – udělat si jen to své nejnutnější a pak rychle domů s čistou hlavou.

Na druhé straně máme učitele, kteří se pokoušejí nezapadnout do rutiny a své hodiny průběžně inovovat, hodnotit zpětnou vazbu od studentů a pracovat na tom, aby jejich hodiny byly co nejpřínosnější pro každou třídu. Navíc nezaostávají za vývojem svého oboru a vymýšlejí i mimoškolní aktivity a projekty přibližující dětem zvolený obor. A k tomu přistupují další záležitosti objevující se v okamžiku, kdy žáci ke svému učiteli získají důvěru a on postupně shledá, že funguje jako sociální pracovník na volné noze (potvrzeno rodinnou zkušeností).

Přidáno: 26.02.2013, Zdroj: Vzdělání.CZ Autor: Tereza Dědinová

Přečtěte si novinky z oblasti vzdělávání a školství na portálu Vzdělání.CZ. Tipy pro studenty, tipy pro učitele, aktuality ze světa vysokých škol či výuky jazyků. Přinášíme Vám také kulturní servis, doporučujeme knížky, které stojí za to si přečíst. Pobavte se a vzdělávejte se na portálu Vzdělání.CZ!

EKONOMICKÉ FAKULTY - přípravné kurzy

Intenzivní přípravné kurzy na přijímací zkoušky na ekonomické fakulty, jejichž součástí je zkuška z matematiky a cizího jazyka. Studenti mají vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek a s kurzy i lektory je spokojeno přes 94% účastníků kurzů.

[ x ]

Přečtěte si

Jak sledovat studijní mobilitu ve vysokoškolském vzdělávání?
Jak jsou evropské vzdělávací systémy připraveny podporovat mobilitu studentů? Souhrnný přehled z publikace Mobility Scoreboard. Higher Education Background Report pro čtenáře Vzdělání.cz připravili odborníci Domu…
S odborným doučováním bude maturitní vysvědčení v kapse
S druhým stupněm na základní škole přibudou do života dítěte i přírodovědné předměty. A jelikož jde o náročnější, vyprofilovanější témata, ne každý žák si s nimi umí poradit sám. Kde mohou rodiče a žáci…